tag:blogger.com,1999:blog-22382531.post3834608661673117029..comments2022-03-02T13:54:49.433+02:00Comments on Jukka Torikka: Liikennepoliittista pekkarointiaJukka Torikkahttp://www.blogger.com/profile/00855780235659255897noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-22382531.post-89165620681173514142007-05-31T00:54:00.000+03:002007-05-31T00:54:00.000+03:00Eero Tikka on pitkälti oikeassa, mutta joudun silt...Eero Tikka on pitkälti oikeassa, mutta joudun silti muistuttamaan, että Suomessa rautateiden kunnossapitoon käytetään rahaa korkeintaan puolet siitä mitä pitäisi. Tästä teille aiheutuva rekkaralli on yksi teidemme suurimmista onnettomuustekijöistä, eikä ongelma poistu vaikka muutama maaseututie saisikin pekkarointirahoilla tasonparannuksen.Johanneshttps://www.blogger.com/profile/02294945307990524874noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22382531.post-83474073495929476612007-05-23T10:33:00.000+03:002007-05-23T10:33:00.000+03:00Eero sanoi olennaisen. Ei tuolla yksittäistapaukse...Eero sanoi olennaisen. Ei tuolla yksittäistapauksella ole mitään tekemistä yleisen liikennepolitiikan kanssa.<BR/><BR/>Sikäli sivuat kuitenkin olennaista, että rattijuoppous on jo onnettomuustilastoillakin (en nyt onnistunut löytämään tähän hyvää tilastoa) perusteltuna eräs merkittävimmistä liikennekuolemien aiheuttajista. Merkittäviä ryhmiä ovat myös väsyneenä ajavat sekä se jostain käsittämättömästä syystä suomalaisille niin rakas ylinopeus, joskaan tämän todellista yhteytettä onnettomuuksiin en osaa pitää ihan loppuun asti ajateltuna tai osoitettuna.<BR/><BR/>Joka tapauksessa rattijuoppojen käsittelyä tulisi mielestäni vielä nykyisestä huomattavasti kiristää. Alkolukko on toki eräs ratkaisu, mutta se ei sulje mitenkään pois toisella autolla ajavia. Lähinnä kertaalleen hairahtaneet ns. kunnon kansalaiset saavat siitä lisäpontta tulevalle nollalinjalle.<BR/><BR/>Merkittävä osa rattijuopoista kuitenkin uusii rikoksensa varsin pian ja usein jo ajokieltoaikana. Yhdestä kerrasta kortin pysyvä tai erittäin pitkä (> 5 v) pois otto tuntuu ehkä kohtuuttomalta, mutta uusija ei mielestäni kuulu enää liikenteeseen ennen kuin on ollut raittiina pitkän ajokiellonkin peruilta pari vuotta. Eli toisesta kerrasta min 5 v ajokielto. Auton takavarikkoa kannatan myös. En pitäisi aivan älyttömänä edes ideaa, että auton rekisteröidäkseen täytyy omistaa ajokortti. Omistusoikeiden poistolle en näe perusteita.<BR/><BR/>Samalla aihetta sivuten julkisen terveydenhuollon kuormittaminen näillä ajoasioilla tulisi ehdottomasti lopettaa. Ajokortti ei ole kansalaisoikeus ja silloin harvoin kun korttia tarvitsee uusia tai terveysterkastuksessa käydä, jokainen voi aivan hyvin maksaa sen 60-70 euroa privaatissa liikennelääketieteen erityispätevyyden saaneen kollegan vastaanotosta. Tämä nostaisi merkittävästi terveysvalvonnan tasoa - olettaen tietysti, että potilas tässä yhteydessä velvoitetaan terveystietojensa luovuttamiseen vastaanottoa varten. Samoin alkoholiseurannat (sikäli kuin ne edes ovat perusteltuja) tulisi hoitaa privaatissa potilaan itse maksaessa lystinsä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-22382531.post-86906179163713111502007-05-17T11:06:00.000+03:002007-05-17T11:06:00.000+03:00Haluat siis vähentää liikenneonnettomuuksia vähent...Haluat siis vähentää liikenneonnettomuuksia vähentämällä rahaa teiden kunnossapidosta. Raideliikenne on toki tietyillä alueilla järkevä vaihtoehto yksityisautoilulle, mutta suurimmassa osassa Suomea ei. Jos todella halutaan vähentää onnettomuuksia, niin tulisi rakentaa enemmän moottoriteitä tai ainakin teitä, joissa on kaide kaistojen välillä. Nämä toimet tutkitusti vähentävät valtavasti onnettomuuksia. Lisäksi olisi tarpeen harkita uudelleen useiden teiden huoltoluokkia.<BR/><BR/>Käytät rattijuopon viatonta uhria yksityisautoilun vastustamiseen, vaikka mikään määrä julkista liikennettä ei estäisi tällaisia tragedioita. Samalla logiikalla voitaisiin arvostella junia, jäähän niiden alle paljon ihmisiä. Rattijuoppojen osalta toimivampi ratkaisu olisi alkolukkojen lisääminen sekä toistuvissa tapauksissa auton menettäminen valtiolle (joskin jälkimmäisessä on lukuisia ongelmia).<BR/><BR/>Tulee muistaa myös, että liikennepolttoaineiden vero on ylivertaisen korkea verrattuna mihin tahansa muuhun energiamuotoon. Päästöjäkin saataisiin alennettua, mikäli typerät verotukselliset syyt eivät pitäisi autokantaamme yhtenä Euroopan vanhimmista.Eero Tikkahttps://www.blogger.com/profile/07003394472696067262noreply@blogger.com